تحلیل و بررسی دو عنصر، زاویه دید و شخصیت پردازی در سه رمان ارمیا، بیوتن و قیدار اثر رضا امیر خانی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شیراز - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده مریم بهرامی
- استاد راهنما سعید حسام پور غلامرضا کافی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
رضا امیرخانی؛داستان نویس و منقد ادبی در سال 1352 در تهران متولد می شود،تحصیلات دانشگاهی خویش را در دانشگاه صنعتی شریف در شته مکانیک ادامه می دهد.وی مدتی در سایت لوح ارگان ادبیات پایداری سمت سردبیری را به عهده می گیرد.امیر خانی 10 اثر تولید کرده است که اِرمیا نام اولین کتاب امیرخانی در سال ???? است که جایزه بیست سال ادبیات داستانی ایران را از آن خود کرد. در این پژوهش با توجه به روند داستان نویسی در کشور و تکنیک های خاصی که در پی می گیرد و تحلیل عناصر داستانی بخاطر رویکردهای جدیدی که دارد، نیاز است آثار هر دوره مورد بررسی قرار بگیرد. بنابر این نیاز، در این پژوهش نگارنده سعی را برآن گذاشته که به بررسی زاویه دید و شخصیت پردازی در سه رمان ارمیا، قیدار و بیوتن بپردازد.نقش محتوا و تاثیر پذیری آن را بر شخصیت پردازی و زاویه دید بررسی کند. سیر تحول تکنیکی نویسنده با توجه به زاویه دید و شخصیت پردازی مورد تحلیل قرار بدهد و در آخر وجوه مشترک میان استفاده از تکنیک های زاویه دید و شخصیت پردازی در سه رمان یاد شده را بیان کند. شیوه ای که در این پژوهش استفاده شده، شیوه ی کیفی است و به کمک تحلیل محتوا، آثار مورد نظر بررسی شده و مراحلی را پشت سر گذاشته که به این ترتیب می باشد:کتاب ها و مقالاتی که درزمینه عناصر داستان و آثار مورد نظر نوشته شده است جمع آوری و مورد مطالعه قرار گرفته و از کتاب های مأخذ پایان نامه در زمینه دو عنصر شخصیت پردازی و زاویه ی دید یادداشت برداری شده است، مطالب مورد نظر در رابطه با دو عنصر فوق، دسته بندی و تحلیل می شود و درآخر، مطالب تحلیل شده و نتیجه گیری بر اساس این تحلیل صورت می گیرد. آنچه جان کلام و مهمترین نتایج حاصل از تحلیل و بررسی عناصر یادشده در سه رمان مذکور است.در فصل نتیجه گیری به طور کامل بیان شده است. در این قسمت چگونگی شیوه های شخصیت پردازی و زاویه دید حاکم، تناسب این دو عنصر در رمان و نحوه ی تاثیری پذیری در سه رمان بیان می شود و اینکه سیر تحول تکنیکی و وجوه مشترک این رمان ها بر اساس شخصیت پردازی و زاویه دید چگونه می باشد.در رابطه با زاویه دید، نویسنده در رمان اول با توجه به ارزش های خاصی که اثر دارد انتخاب شایسته ای ندارد و از نظر شخصیت پردازی ضعیف عمل کرده است.در دو رمان دیگر یعنی بیوتن و قیدار،موفق تر و در هر کدام سبک و شیوه ای خاص را برگزیده که متناسب با محتوا و هدف رمان است.از نظر سیر تکنیکی نیز سیر تکاملی را داشته و هر کدام از آثارش را با دیگری کاملا متفاوت پرورش داده است.
منابع مشابه
بررسی و تحلیل رمان بیوتن با تأکید بر عنصر شخصیت و شخصیّت¬پردازی
یکی از داستانهای موفق و تأثیرگذار در حوزه ادبیات داستانی پس از انقلاب اسلامی دفاع مقدس که به دلایل مختلف، اقبال همگان را در پی داشته؛ رمان بیوتن اثر رضا امیرخانی است. این رمان که در یک سال هشت بار تجدید چاپ شد؛ با توجه به مسائل ساختاری، زبانی و سبکی از یک سو و رویکرد اجتماعیـ انتقادی به جنگ و آسیبهای روانی و زیستی آن از سویی دیگر، هم توجه جامعه علمی و دانشگاهی را موجب شده و هم تأملِ منتقدان ...
متن کاملشخصیت و شخصیت پردازی در رمان های رضا امیرخانی با تکیه بر من او ،ارمیا،بیوتن
چکیده شخصیت و شخصیت پردازی یکی از عناصر برجسته ی داستان محسوب می شود؛ تا آن جا که حیات داستان بدان وابسته است. در رمان های رضا امیرخانـی، شخصیت اهمّیّت ویژه ای می یابد. این پژوهش تلاش می کند این عنصر برجسته را با رویکرد به شخصیت و انواع آن، نمودهای شخصیت، شیوه-های شخصیت پردازی، پروتوتیپ شخصیت ها و نقش آن ها در طرح داستان، پیوند شخصیت با دیگر عناصر داستانی و ابتکار موجود در رمان نویسی امیرخانی،...
15 صفحه اولبررسی و تحلیل رمان بیوتن با تأکید بر عنصر شخصیت و شخصیّت پردازی
یکی از داستانهای موفق و تأثیرگذار در حوزه ادبیات داستانی پس از انقلاب اسلامی دفاع مقدس که به دلایل مختلف، اقبال همگان را در پی داشته؛ رمان بیوتن اثر رضا امیرخانی است. این رمان که در یک سال هشت بار تجدید چاپ شد؛ با توجه به مسائل ساختاری، زبانی و سبکی از یک سو و رویکرد اجتماعیـ انتقادی به جنگ و آسیبهای روانی و زیستی آن از سویی دیگر، هم توجه جامعه علمی و دانشگاهی را موجب شده و هم تأملِ منتقدان ر...
متن کاملروانشناسی شخصیت در سه رمان رضا امیرخانی (منِ او، ارمیا، بیوتن)
پژوهشگران در حوز? نقد ادبیات داستانی، غالباً به موضوع شخصیت پردازی از منظر عناصر داستان نگریسته اند و کمتر با نگاهی روان شناسانه به تجزیه و تحلیل شخصیتی پرداخته اند. در حالی که خوشبختانه بسیاری از رمان های فارسی، در نمایش نظریه های روانکاوی، روان شناختی و تیپ های شخصیتی ظرفیت بالایی دارند. هدف ما در این جستار، نشان دادن یکی دیگر از الگوهای ارتباط ادبیات و روان شناسی است. ضمن اینکه نظری به «جریا...
تحلیل شخصیت در آثار داستانی رضا امیر خانی
چکیده رضا امیرخانی از نویسندگان جوان و موفق معاصر است که آثار او از سبک ویژه ای نزدیک به پست مدرن مایه می گیرد. این آثار که بارها موفق به تجدید چاپ شده اند مملو از دستمایه های جنگ و جبهه اند و در اغلب موارد به رنج ها و تفکرات رزمندگان در دوران پس از جنگ و برخورد افراد جامعه با آنها می پردازند. در این پژوهش رمانهای ارمیا، من او، از به، بیوتن و مجموعه داستان های کوتاه ناصر ارمنی از دیدگاه عنصر ...
15 صفحه اولبررسی سبک شناسانة رمان «ارمیا» اثر رضا امیرخانی
سبک در هنر داستاننویسی به مانند سبک در سایر انواع ادبی، فراهنجاری در زبان است که نظام خاص احساسات و اندیشههای نویسنده و شیوة شخصی او را در نگریستن به جهان نمایش میدهد. در دوران معاصر، سبکشناسی اگرچه همانند گذشته مورد استفاده قرار میگرفته؛ امّا از لحاظ کاربرد زبانی و ویژگیهای ادبی دچار تغییر و دگرگونیهایی شده است که نویسندگان معاصر را همچون گذشته صاحب سبکی شخصی ساخته است. سبک خاصی که امیرخ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شیراز - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023